Gå pent i bånd-kurs - Din Hundeskole

GÅ PENT I BÅND

Drar hunden din i båndet?
Reagerer den på andre hunder eller mennesker?
Har du en hund som ikke hører på deg på tur?

Vi hjelper deg å finne metoden som funker for deg og din hund. Vi legger grunnlaget for en herlig turtilværelse både for hund og eier!

Har du utfordringer med disse elementene: gå i bånd, høyt stressnivå på hunden, under hilse-situasjoner, komme når du roper eller passere andre hunder på tur?

Kurset tilrettelegges for alle hunder fra valp til eldre hunder.
Alle får god oppfølging på kurset. Vi hjelper deg til å få til øvelsene slik at dere kan begynne å gå tur og kose dere.

I Din Hundeskole er dette de viktigste grunnleggende prinsippene, som vi dekker på alle kursene våre:

• Hvordan motivere en hund til å lære samspill og god kommunikasjon.
  • Forståelse for hvordan stress påvirker kommunikasjon og innlæring.
  • Forståelse for hvordan hunden kopierer miljøet den befinner seg i og hvordan oppmerksomhetnivået til mennesket er helt avgjørende for hvordan vi kommuniserer og lærer bort til hunden vår.
  • At vår evne til å være selvbevisst som hundeeier og i balanse mentalt og emosjonelt gir et fantastisk utgangspunkt for god formidling. Dette handler også om å gjenkjenne forskjellen på bevisst og ubevisst kommunikasjon.
  • Forståelsen for hvordan vi kan lære å bruke oss selv i form av kroppsspråk, stemmebruk og berøring til å etablere felles koder/språk mellom oss og hunden vår.
  • Å utvikle evnen til å kunne belønne hunden vår for adferden vi ønsker å lære den gjennom stemmebruk, kroppsspråk, berøring, bruk av godbiter eller annen forsterker, samt gjennom felles lek.
  • Å utvikle evnen til å kunne stoppe hunden fra å gjøre noe (grensesetting), og ikke minst kunne roe ned hunden til et nivå som gjør den mottakelig for tilbakemeldinger. I det øyeblikket vi kan observere at grensesettingen vår fører til indre ro og trygghet for hunden har vi funnet ut hvordan vi kan uttrykke oss for å bli forstått av vår egen hund.
  • Det er også helt essensielt å utvikle evnen til å skape god nok kontaktøvelse i samspill med hunden til at den blir vant til å respondere på signalene våre, og at den ignorerer andre sanseinntrykk når dette er nødvendig. Da vil vi ha størst mulighet for å lære den både samarbeid og gode assosiasjoner til omgivelsene. Vi vil også da ha størst mulighet til å kunne gjøre hunden trygg med signalene våre ettersom den er opptrent til å adlyde oss i ulike situasjoner.
  • Kursene våre handler også om forståelsen for læring i praksis. Dette innebærer å utvikle evnen til å forstå hvordan man lærer inn øvelser som f.eks. innkalling, sitt, bli og gå pent i bånd fra A-Å. Dette er en trinnvis prosess hvor vi øver på hvordan skape interesse. Hvordan vise hunden adferden vi ønsker å lære den, samt forståelsen for når vi skal uttrykke «lydkoden» vi ønsker at den skal forstå. Ikke minst hvordan klare å belønne hunden på riktig tidspunkt. Dette handler om å skape en klar assosiasjon til kodene/signalene vi ønsker at hunden skal forstå.

Din Hundeskole I Norge
Hotvedtgrenda 14